Séminaire So.Hist-Info

Jaroslav Švelch : Power to the clones: Hardware and software bricolage on the periphery

Cinquième séance du séminaire de recherche Socio-histoire de l'informatique (laboratoire HT2S) - en anglais. Cette présentation abordera les spécificités des pratiques informatiques (aussi bien amateurs que professionnelles) dans des contextes périphériques. Son objectif est de faire sortir les « clones », « ports » et autres artefacts matériels et logiciels « bâtards » d'une relative obscurité pour les placer au centre de l’histoire de l’informatique.

Le séminaire So.Hist-Info, coordonné par Mathilde Fichen, Camille Paloque-Bergès et Adrien Tournier au laboratoire HT2S, vous convie à sa quatrième séance :

14 avril 2025 de 15h à 17h

Le séminaire se tiendra en hybride au Conservatoire National des Arts et Métiers, au 2 rue Conté, 75003 Paris. Un lien de connexion sera communiqué sur cette page avant l’évènement. Pour assister au séminaire, veuillez vous inscrire ici.

  • Cédric Neumann (HT2S, Cnam)
  • Discutant : Pierre Labardin (La Rochelle U.)

Pour une présentation intitulée : 

Jaroslav Švelch - Charles University (République Tchèque)

Power to the clones: Hardware and software bricolage on the periphery

This talk will address the specifics of computing practices (both amateur and professional) in peripheral contexts. Its aim is to lift “clones”, “ports” and other “bastard” hardware and software artifacts from relative obscurity and derision up to the focus of the history of computing. I will approach the topic revisiting the classic concept of bricoleur, introduced by Lévi-Strauss as a counterpoint to engineer. Bricoleur makes do with the resources that are at hand, and that is one of the reasons why hobby computing and homebrew programming have played such important roles in peripheral contexts with limited access to resources and components, such as in the 1980s Soviet bloc. The chapter will use examples from 1980s Czechoslovakia, specifically the local efforts to design and build first mainframes and then microcomputers without using any unavailable Western-manufactured components, or the clones and conversions of Western games for domestic or domestically available hardware. I will argue that clones required considerable ingenuity and effort to make, and that they have made important contributions to the proliferation of computer technology and literacy in regions like Eastern Europe. The talk is based on Švelch’s chapter from the book Abstractions and Embodiments: New Histories of Computing and Society, edited by Janet Abbate and Stephanie Dick.